Nieuwste rollerbank haalt opgevoerde fatbikes van de weg

Als paddenstoelen schieten ze uit de grond: fatbikes. En al zien ze er snel uit, dit vervoermiddel is een gewone fiets met trapondersteuning. Een e-bike dus. Dit houdt in dat hij niet harder mag dan 25 km/uur. Dan behoort de trapondersteuning op te houden. Maar een groot aantal fatbikes is opgevoerd. Levensgevaarlijk en reden voor de politie om hier strenger op toe te zien. 

Fatbike | Veilig Verkeer Nederland

Sinds kort staan er, verdeeld over het land, 247 gloednieuwe rollerbanken. De politie kan hiermee controleren of fatbikes (maar ook andere e-bikes, bromfietsen en speedpedelecs) aan de geldende wetgeving voldoen. En dat is nodig; veel van de opgevoerde fatbikes behalen een snelheid van wel 45 km/uur. 

Populair

Dat de fatbike populair is, valt te verklaren. In tegenstelling tot scooters, hoef je op deze elektrische fiets nog geen helm te dragen. Maar opgevoerde exemplaren zorgen voor extreem gevaarlijke situaties. Bovendien hebben automobilisten grote moeite om op hun snelheid te anticiperen. Tijd voor actie vindt de overheid. Met de nieuwste rollerbank kan de politie niet alleen brom- en snorfietsen op de maximumsnelheid controleren, maar ook testen of elektrische fietsen zijn opgevoerd.  

Politie moet zelf trappen

Dit testen wordt gedaan door te kijken bij welke snelheid de trapondersteuning wegvalt. De fietsen worden met spanbanden op de rollerbank vastgesnoerd. Daarna stapt de politiemedewerker zelf op de fiets en begint te trappen. Zo valt te zien wanneer de trapondersteuning ophoudt. De eigenaren van opgevoerde elektrische exemplaren krijgen een boete van 290 euro. Worden ze een tweede keer gepakt, dan krijgen ze nogmaals een boete van 290 euro. Bij de derde keer wordt elektrische fiets in beslag genomen. 

Fatbike; in principe veilig, maar opgevoerd levensgevaarlijk 

Het aantal fatbikes groeit in rap tempo sinds ingang van de helmplicht voor snorfietsen. Toch adviseren wij, vanwege de vele voordelen van een fietshelm, vrijwillig een helm te dragen. De kans op zwaar letsel neemt bij een ongeluk met maar liefst 60% af. In principe is de fatbike een veilige fiets. Het probleem zit hem in het feit dat gebruikers er vaak te hard op willen fietsen én dat hij heel gemakkelijk op te voeren is. Lees hoe jij kan bijdragen aan veiliger verkeer. Meedoen is makkelijk